ده صحنه مرگ بیادماندنی



می تواند قابل بحث باشد که احساسی ترین،تکان دهنده ترین و مشمئزکننده ترین لحظه ها در تاریخ فیلم ها از صحنه های مرگ آمده است،البته این موضوع شاید ما را به این سوال وا دارد که چرا ما از این صحنه ها بیشتر"لذت" می بریم و ما چه چیز از آنها می گیریم. بهرحال بحث روانشناسی را به متخصصان این امر وامی گذارم و به معرفی ده صحنه از برترین صحنه های مرگ می پردازم:


1.Dr. Strangelove or:How I Leaned to Stop Worrying and Love the Bombs(1964)


اگر شما تصادفا خود را در شرایطی بیابید که شما سوار بر یک بمب هسته ای در حال حرکت و سقوط باشید،ممکن است کاری را انجام دهید که اسلیم پیکنز در فیلم کمدی سیاه آخرالزمانی کلاسیک استنلی کوبریک،دکتر استرنجلاو،انجام داد یعنی تا می توانید از لحظات خود لذت ببرید و کلاه خود را مانند رسوم آمریکایی در هوا بچرخانید تا آنکه لحظه تلخ پایان فرا رسد.هرگز مرگ،خواه فردی و خواه دسته جمعی،بامزه،پوچ و شاید با چنین سردی ای اجتناب ناپذیر نبوده است.

2.(1960)Psycho

شکه آور ترین پیچ و تاب در تاریخ فیلم، چنین تهی کننده و آسیب زا نبود،اگر با چیزی که در آن زمان با یکی از خشونت بار ترین صحنه هایی که تا بحال مشاهده شده،همراه نمی شد:دوش گرفتن جانت لِی که توسط یک شخص مبهم در تاریکی قطع شد.استاد آلفرد هیچکاک این لحظه را با مهارت خاصی شکنجه آور و آزار دهنده کرد و آن کات کردن تصویر لی با یک سبک تدوین سریع و پله ای و دندانه دار و نمایش چاقو که هرگز نشان داده نمی شود که در بدن فرو برده می شود.صحنه مخوف تر از آن است که با قوه تخیل ما تکمیل گردد.

3.King Kong(1933)

 "هواپیماها جانور را نکشتند،بلکه زیبایی این کار را کرد." این آخرین خط داستان کینگ کونگ به عنوان یک قبرنوشته برای این میمون عظیم الجثه مناسب به نظر می رسد.میمونی که پس از فرار از دست اسیر کنندگان،وحشیگری در نیویورک،دزدیدن فی وَری و بالا رفتن از ساختمان امپایر استیت،توسط انسان های بی احساسی که عدم درک آنها نسبت به عشق او به آن زن دلسوز کشته می شود.صحنه مرگ کینگ کنگ که تواماً غم انگیز و سهمگین می باشد،به کمال، بر دامنه احساسات فیلم می افزاید.

4.Terms of Endearment(1983)

وقتی دبرا وینگر،دختر سرطانی شرلی وک لین،در برابر مرحله نهایی بیماری تسلیم می شود،چیزی جز سخن پایانی صحنه های احساسی بستر مرگ باقی نمی ماند.خداحافظی غم انگیز و اشکبار با پسرانش و پاسخ پر حزن و ماتم مک لین، حتی سردترین و بی احساس ترین بیننده را تحریک می کند.



5.Bonnie and Clyde(1967)

همچون فیلم روانی،تدوین دقیق بسیار به آرتور پن کارگردان بونی و کلاید کمک کرد تا مرگ بازیگران اصلی فیلم را نمایش دهد.هنگامی که دو سارق بانک عنواندار عاشق (فی داوی و ورن بیتی) فهمیدند که در یک جاده پر گرد و غبار و برهوت به دام افتاده اند،نگاهی در یک سری از فلش کات ها رد و بدل می کنند و ناگهان توسط ماموران اف بی آی به رگبار بسته می شوند.شیوه تدوین سریع میان سرعت های نرمال و آهسته نوسان می کند تا ناگهانی و فراواقع گرایی چنین مرگ بی رحمانه ای را نشان دهد.

6.White Heat(1949)

پایان معروف فیلم حرارت سفید،با جیمز کاگنی گنگستر در حالی که در درخشندگی افتخار روی یک تانک گاز در حال انفجار خارج می شود و بر سر پلیس ها فریاد می کشد"موفق شدم،مامان!اوج دنیا!"،بارها تقلید شده است.و فراموش کردن غم انگیزی و اصالت آن آسان شده است.فریاد تراژیک وهم سعادتمندانه مرد که میل رسیدن به آرزو و خواسته اش به هر قیمتی،بسیار تاثیر گذار است،حتی اگر این آرزو رفتن درون شعله های آتش باشد.


7.Thelma & Louise(1991)
 
درست است که مرگ شیرزنان قانون شکن فیلم ریدلی اسکات هرگز نشان داده نمی شود،اما ما دقیقا می توانیم تصور کنیم که چه بر سر این دوستان صمیمی هنگامی که با خودرو خود مانند هواپیما بر روی گرند کنیون می روند،خواهد آمد.به جای نمایش آن صحنه،اسکات با نشان دادن تلما و لوییس در تصویر ثابت در هنگامی که خودروی آنها به نقطه اوج در آسمان می رسد،آنان  را به عنوان فداییانی که در مدت زمان کوتاهی بر جاذبه غلبه کردند و حقیقتا مطالبه آزادی و رهایی را نمودند،جاودان ساخت.

8.Scanners(1981)

تاریخ سینما کمبودی در مرگ های ترسناک و نفرت انگیز نداشته است، اما هیچکدام به اندازه تریلر علمی تخیلی دیوید کروننبرگ یعنی اسکنرها نبوده است:یکی از تلپات های نامدار باعث می شود تا سر دیگری منفجر شود.شاید برایان دی پالما از این صحنه برای فیلم خشم ((The Fury  تاثیر گرفته است_ جایی که کل بدن جان کسوتس شریر به طرز مشابهی ویران می شود_این صحنه ترکیبی از ایده منحصر به فرد کروننبرگ در انفجار بدن و جلوه های بصری متحیر العقول بوده است.
9.The Third Man(1949)

اورسون ولس با خلق صحنه های عالی از مرگ کاملا آشنا بود اما وقتی از او خواسته شد تا در کانال  فاضلاب وین در فیلم مرد سوم به کارگردانی کارول رید،بدود،برای مدتی در صحنه فیلمبرداری حضور نمی یافت.بجای او از بدن های عروسکی با نورپردازی سایه روشن و زاویه فیلمبرداری اریب از عروسک استفاده شد.



10.Duel in the Sun(1946)

در فیلم پر خرج دوئل در خورشید،درام آتشی و پر احساسی در نسخه نهایی برای جلب نسلی از سینماروها باقی گذاشته شد:گریگوری پک و جنیفر جونز با تفنگ ساچمه ای یکدیگر را می کشند و درپایان همدیگر را در آغوش می گیرند و با بوسه رومانتیک به پایان راه می رسند.این صحنه می تواند منحرف ترین لحظه در تاریخ فیلم باشد.

  


هیچ نظری موجود نیست: