501Must-See Movies:Nosferatu,A Symphony of Terror



ریلتر هوتر (ون وانگنهایم) بوسیله خون آشامی به نام کونت اورلک (شرک) که برای یافتن همسر هوتر،اِلن (شرودر)، به برمن می آید،دیوانه می شود؛همسری که با او افسون و مسحور شده است.
برای شناختن کونت اورلوک،"کونت دراکولا" را بخوانید،چرا که واقعا یکی از اولین ظهورهای جسمانی در خلق شخصیت در مکتوبات برم استوکر است.
این نسخه دراکولا،کونت را به اندازه شخصیت کتاب،دافع و پست و زبون نشان می دهد و این فیلم بسیار تحت تاثیر سیاست های آن دوران قرار دارد.نظریه ای قوی درمورد فیلم وجود دارد که بر اساس آن اورلوک درواقع همان نشانگر لنین می باشد و این پروپاگاندای(فیلم سفارشی سیاسی) آلمانی درباره تهدید روسیه بوسیله کومونیست،هشدار می دهد.ورود خون آشام به برمن در تابوتی سیاه که توسط صدها موش حمل می شود،کنایه آنچنان ظریفی نمی باشد،اما چیزهایی بیشتر از ترس از بولشویکس در این فیلم وجود دارد.


مارناو و همکارانش موفقترین و زیباترین فیلم آن زمان را خلق نمودند.مکس شرک در نقش کونت بسیار تاثیرگذار بود.او که بنظر شاگرد مکتب بازی طبیعی گراییست،چنان بازی باورپذیری ارائه نمود که به نظر می رسد بسیاری از دست اندرکاران فیلم از رفتن به سمت او می ترسیدند.در حقیقت،فیلم سایه خون آشام(2000)،فرضیه ای ایجاد نمود که بر اساس آن شرک،خون آشامی واقعی بود که قراردادی با مارناو بر سر زندگی شخصیت زن داستان می بندد،درعوض شرک نیز نهایت روح خود را در بازی می آورد. قدرت اجرای شرک، هر تماشاگری را متحیر می کند.
مشخصات فیلم
ژانر:وحشت
تولید سال 1922،آلمان
کارگردان:F. W. Murnau
بازیگران:Max Schreck,Gustav von Wangenheim,Greta Shroder,Alexander Granach,
Georg H. Schnell
فیلمنامه:Henrik Galeen
فیلمبرداری:Gunther Krampf,Fritz Arno Wagner
تهیه کنندگان/کمپانی تولید:Enrico Dieckmann,Albin Grau,Wayne Keele/Jofa-Atelier Berlin Johannisthal,Prana_Film GmbH   

هیچ نظری موجود نیست: