Natalie Portman



ناتالی هرشلگ (Natalie Hershlag) معروف به ناتالی پرتمن در 9 ژوئن 1981 در اورشلیم اسرائیل بدنیا آمد.او تنها فرزند شِلی (نی استیونس)،آمریکایی خانه دار که به عنوان نماینده ناتالی کار می کند،و   شهروند اسرائیلی به نام اَونر هرشلگ،متخصص بیماریهای زنان وباروری،است.اجداد مادری پرتمن مهاجران یهودی روسی و اتریشی بودند که به آمریکا آمدند(خانواده مادر او نام خانوادگی خود را از ادلشتین به استیونس تغییر دادند).اجداد پدری او یهودی هایی بودند که از لهستان و رومانی به اسرائیل رفتند.پدربزرگ پدری پرتمن که والدینش در آشویتز مردند،پروفسور اقتصاد در اسرائیل بود و مادر مادربزرگ رومانیایی الاصل او جاسوس سرویس اطلاعاتی بریتانیا در جنگ جهانی دوم بود.
والدین پرتمن با یکدیگر در مرکز دانشجویان یهودی دانشگاه ایلات اوهایو که در آنجا مادرش بلیط می فروخت،آشنا شدند.آنها پس از بازگشت پدرش به اسرائیل با هم مکاتبه و رابطه داشتند و چند سال بعد در هنگام سفر مادرش به اسرائیل ازدواج کردند.در 1984،پرتمن 3 سال داشت که بهمراه خانواده به آمریکا جایی که پدرش آموزش پزشکی دیده بود،نقل مکان کردند.پرتمن که یک شروند هم آمریکایی و هم اسرائیلیست،گفته است"اگر چه ایالات متحده را دوست دارم اما قلبم در اورشلیم است.جایی که در آن احساس وطن می کنم."
پرتمن و خانواده او ابتدا در واشنگتن زندگی می کردند،اما در 1988 به کنکتیکت تغییر مکان دادند و سپس در 1990در لانگ آیلند نیویورک اقامت یافتند.
در واشنگتن،پرتمن به مدرسه روزانه یهودی چارلز ای. اسمیت رفت.او زبان عبری بعلاوه انگلیسی آموخت وبه دبستانی روزانه یهودی سالومون شکترِ گلن کاو نیویورک رفت.او از دبیرستان سیوست در سیوست لانگ آیلند در 1999 فارق التحصیل گشت.او از حضور در نمایش نخست فیلم جنگ ستارگان 1:تهدید فانتوم چشم پوشی کرد تا برای امتحانات پایانی دبیرستان،درس بخواند.
در 2003،او از کالج هاروارد با مدرک لیسانس روانشناسی فارق التحصیل شد.او به نیویورک پست گفت"برام مهم نیست که [کالج] به حرفه و پیشه ام ضربه بزنه،بیشتر ترجیح میدم باهوش باشم تا یک ستاره سینما".در هاروارد،پرتمن دستیار تحقیق الن درشوویتز در آزمایشگاه روانشناسی بود.او هنگام ورود به هاروارد در لاول هوس ساکن بود و نامه ای به هاروارد کریمسون در جواب مقاله درباره اَعمال اسرائیل در قبال فلسطینیان نوشت.
پرتمن دوره تکمیلی تحصیلات خود را در بهار 2004 در دانشگاه عبرو در اورشلیم به پایان رساند.او در مارچ 2006 به عنوان سخنران میهمان در یکی از دوره های  دانشگاه کلمبیا در مورد تروریسم و ضدتروریسم حضور یافت که در آنجا درباره فیلمش، وی برای انتقام، صحبت کرد.
پرتمن علاقه زیادی به فراگیری زبان های خارجی از زمان کودکی از خود نشان داد و فرانسوی،ژاپنی،آلمانی و عربی آموخته است.
او بعنوان دانش آموز در نگارش دو مقاله تحقیقی که در ساینتیفیک جورنال انتشار یافت،شرکت کرد. مقاله دوران دبیرستان او در 1998،"متد ساده برای نشان دادن تولید آنزیم هیدروژن از شکر"، که بهمراه دانشمندانی چون یان هرلی و جاناتان وودوارد نوشته شد،به تحقیقات استعدادهای علمی اینتل راه یافت و او به عنوان یکی از رقبای بخش نیمه نهایی انتخاب شد.در 2002،او در تحقیقی بر روی حافظه به نام "فعالسازی قسمت قدامی مخ هنگام پایداری شی"در طول تحصیلات روانشناسی خود در هاروارد،شرکت داشت.
پرتمن از 4 سالگی شروع به یادگیری رقص نمود و در برخی از نمایش های محلی اجرا می کرد.در 10 سالگی،نماینده رولن از او درخواست نمود تا مدل کودک شود اما او این پیشنهاد را بخاطر تمرکز بر بازیگری، نپذیرفت.در مصاحبه در مجله ای،او گفته بود"من متفاوت از سایر بچه ها بودم.من جاه طلب تر و بلند همت تر بودم،می دونستم چی دوست دارم و چی می خوام و سخت کار کردم.من یه بچه ی جدی بودم."
پرتمن هنگام تعطیلات مدرسه در کمپ های تئاتر شرکت می کرد.وقتی 10 سال داشت،برای تئاتر بی رحم! که نمایشی موزیکال درباره دختری که برای ارتکاب قتل برای گرفتن رهبری در یک نمایش مدرسه آماده شده بود،تست داد.پرتمن و ستاره پاپ آینده بریتنی اسپیرز به عنوان بازیگرعلی البدل  لورا بل باندی انتخاب شدند.در 1994،او برای نقش کودکی که با  قاتل حرفه ای میانسال آشنا و دوست می شود، در فیلم لوک بسون به نام لئون(حرفه ای) تست بازی داد.بزودی پس از گرفتن نقش،نام دوران دوشیزگی مادربزرگش یعنی پرتمن را به عنوان نام هنری خود برگزید و دلیل آن علاقه او به حفظ حریم و حفاظت از هویت خانوادگیش بود.لئون در 18 نوامبر 1994 به عنوان اولین کار او در 13 سالگی،به نمایش درآمد.در آن سال او در فیلمی کوتاه به نام توسعه که در تلوزیون بنمایش درآمد،حضور یافت.
در اواسط دهه90 میلادی،پرتمن نقش هایی در فیلم های مخمصه،هرکسی می گوید دوستت دارم،و مریخ حمله می کند!در کنار نقش اصلی در فیلم دختران زیبا داشت.او اولین انتخاب برای بازی در فیلم جولیت در رومئو+جولیت شکسپیر بود اما تهیه کننده احساس کرد سن او مناسب نیست.در 1997،پرتمن نقش ان فرانک در اقتباسی از خاطرات ان فرانک را بازی نمود.
اولین رد بازی نقش اول پرتمن فیلم هرجایی بجز اینجا بود که فهمید فیلم ممکن است صحنه های س-ک-س داشته باشد،اما کارگردان فیلم وین ونگ و بازیگر فیلم سوزان ساراندون تقاضای بازنویسی فیلم را کردند و پیش نویس جدید به پرتمن نشان داده شد و او تصمیم گرفت که در فیلم حضور یابد.فیلم در 1999 به نمایش درآمد و او بخاطر این فیلم نامزد جایزه گوی طلایی نقش بهترین بازیگر مکمل زن برای نقش ان آگوست شد.منتقد مجله سالون،مری الیزابت ویلیامز، پرتمن را حیرت انگیز خواند و گفت" او برخلاف سایر بازیگران همسن خود،نه زیاد ضعیف و احساساتی و سرمست و نه زیاد شجاع و دلیر و سرسخت بود."در اواخر دهه90،پرتمن برای نقش پادمی آمیدالا در سه  گانه جنگ ستارگان انتخاب شد. قسمت اول این فیلم در اوایل 1999 به نمایش درآمد.او سپس برای بازی در نقش اصلی مادری نوجوان در فیلم جایی که قلب هست،قرارداد بست.
پرتمن پس از فیلمبرداری فیلم جایی که قلب هست،برای دنبال نمودن مدرک لیسانس خود در رشته روانشناسی به خوابگاه دانشگاه هارواد نقل مکان کرد.او در مصاحبه ای در 1999 گفت که به استثنای جنگ ستارگان،در 4 سال آینده به علت ادامه تحصیل در هیچ فیلمی بازی نخواهد کرد.در زمان تعطیلات تابستانی،از ژوئن تا سپتامبر 2000،پرتمن برای بازی در فیلم جنگ ستارگان 2:حمله کلونها(همزادها) در سیدنی ،به علاوه تولید در لندن،حضور داشت.
در جولای 2001،او در تئاتر مرغ دریایی نوشته چخوف بکارگردانی مایک نیکولز با نقش نینا در کنار مریل استریپ،کوین کلاین و فیلیپ سیمور هافمن بازی کرد.در همان سال،یکی از چندین اشخاص نامداری بود که به صورت کامیو(یعنی با نقش خود در حضوری کوتاه) در کمدی سال 2001 به اسم زولندر بازی نمود.همچنین او برای نقش کوتاهی در فیلم کوهستان سرد برای بازی در کنار جود لا و نیکول کیدمن انتخاب شد.
پرتمن در سال 2004،در فیلم های مستقل گاردن استیت(ایالت نیوجرسی) و نزدیک تر(صمیمی تر) بازی کرد.گاردن استیت،یکی از انتخاب های رسمی جشنواره فیلم ساندنس بود و برنده بهترین فیلم اول در جوایز روح مستقل شد.بازی پرتمن در نقش آلیس در فیلم نزدیک تر سبب شد تا برنده جایزه بهترین بازیگر مکمل گوی طلایی و نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل زن شود.
آخرین قسمت سه گاه جنگ ستارگان با نام جنگ ستارگان 3:انتقام سیث در 19 می 2005 اکران شد. فیلم بالاترین فروش داخلی ناخالص در سال را به خود اختصاص داد و در جوایز انتخاب مردم،به عنوان فیلم مورد علاقه انتخاب شد.همچنین در 2005،در فیلم های منطقه آزاد و فیلمی به کارگردانی میلوس فرمن به نام ارواح گویا بازی کرد.فرمن هیچیک از بازی های پرتمن را ندیده بود اما فکر می کرد که او شبیه یکی از نقاشی های گویاست بنابراین از او درخواست بازی در فیلم شد.
پرتمن برنامه زنده شنبه شب را در 4 مارچ 2006،اجرا کرد.او در اس ان ال دیجیتال شرت، خود را با هیبت یک گنگستر خواننده رپ عصبانی(در کنار اندی سمبرگ به عنوان شریک او در لباس جنگجوی وایکینگی) در یک مصاحبه نمایشی با کریس پرنل حضور یافت و گفت که بعلت مصرف زیاد کوکائین و ماریجوانا در امتحانات هاروارد تقلب کرده است.آهنگی با عنوان رپ ناتالی در 2009 در آلبوم اینکریبد ساخته گروه لونلی آیلند(جزیره تنها) روانه بازار شد.در طرح و نمایشی دیگر ،او خود را به عنوان دانش آموزی به نام ربکا هرشلگ نشان می دهد که به مراسم بار میتزوا می رود. 
فیلم وی برای انتقام در 2006 به نمایش گذاشته شد.پرتمن نقش اوی هاموند،زن جوانی که از یک پلیس مخفی توسط کاراکتر اصلی،وی، نجات می یابد،را بازی نمود.او با مربی صدا بخاطر این فیلم تمرین کرد و آموخت تا انگلیسی را با لهجه انگلیسی صحبت کند و سرش نیز برای این فیلم تراشیده شد.
پرتمن درباره افشائات سیاسی فیلم وی برای انتقام توضیح می دهد و به کاراکترش که به گروه ضد دولتی زیرزمینی می پیوندد،اشاره کرده و می گوید،"این جور آدما غالبا بد هستن و کارایی می کنن که شما دوست ندارین"و اینکه"از اسرائیل بودن دلیلی شد تا من بخوام این کارو بکنم چون تروریسم و خشونت بخش روزانه گفت وگوهای منو از کودکی تشکیل میده."او ادامه میدهد"فیلم خوب یا بد بودن چیزی رو شرح نمیده و آشکار نمیکنه و به تمامی نظرات تماشاگرا احترام میذاره."
هم ارواح گویا و هم منطقه آزاد به صورت محدود در 2006 اکران شدند.پرتمن در فیلم کودک به اسم مغازه عجیب آقای مگوریوم که در آپریل 2006 فیلمبرداری و در نوامبر 2007 اکران شد،نقش آفرینی کرد.او درباره بازی در این فیلم گفت که از بازی در یک فیلم کودک بسیار هیجان زده است.در اواخر 2006،او در فیلم دختر بولین دیگر در نقش ان بولین که درامی تاریخی بود در کنار اریک بانا و اسکارلت جوهانسون بازی کرد.همچنین در همین سال در فیلم وانگ کاروای با عنوان شبهای زغال اخته ای من،نیز بازی نمود و برای نقش لزلی قمارباز مورد تمجید قرار گرفت زیرا"برای اولین بار،او نقش یک بچه دربدر و سر راهی یا یک شاهزاده کوچک را بازی نکرد بلکه نقش یک زن بالغ و کامل را داشت...اما او از چهره خود بهره نگرفت...او از جذبه همزمان در لاس زدن و متلک گفتن یک قمارباز در میز بازی استفاده می کند."پرتمن در اپیزود بزرگ دختر کوچکِ سیزن هجدهم سیمپسونها(خانواده سیمپسون) به جای دارسی،دوست دختر بارت سیمپسون، صحبت کرد.
پرتمن در کلیپ(موزیک ویدئو) "رقص امشب" پائول مک کارتنی،از آلبوم 2007 حافظه تقریبا پر، بکارگردانی میچل گاندری حضور یافت.پرتمن در نقش مقابل جیسون شوارتزمن در فیلم کوتاه هتل شوالیه،ساخته وس اندرسون که در آن دومین صحنه برهنگی(اولین آن ارواح گویا بود) از او بنمایش درآمد،بازی کرد.در می 2008،او به عنوان جوانترین عضو هیئت جوری جشنواره شصت و یکم فیلم کن حضور داشت و در 2009،در کنار توبی مگوایر و جیک جیلنهال در فیلم درام "برادران" که دوباره سازی فیلمی دانمارکی در 2004 با همین نام بود،نقش آفرینی نمود.
در 2008،پرتمن اولین کارگردانی خود در 27 سالگی در جشنواره فیلم ونیز را انجام داد. "ایو(حوا)"،فیلمی کوتاه درباره زن جوانی است که به قرار(date) رومانتیک مادربزرگش کشیده می شود،در بخش خارج از مسابقه بنمایش درآمد.پرتمن در این باره گفت که همیشه شیفته نسل قدیمی تر بوده است و از شخصیت مادر بزگ خود برای این فیلم الهام گرفته است.
در 2010،پرتمن در نقش یک رقاص باله کارآزموده درفیلم قوی سیاه بکارگردانی درن آرونوفسکی،بازی کرد،نقشی که منتقد سینما کرت لادر درباره اش نوشت:"پرتمن یکی از جذاب ترین و کِشنده ترین اجراهای خود را در این فیلم انجام داد که چیزی برای گفتن داشت."جهت آماده شدن برای نقش،او روزانه 5 تا 8 ساعت در روز تمرین رقص می کرد و 20 پوند وزن کم کرد.

در 2011،او هر دو جایزه گوی طلایی و اسکار را در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن،بخود اختصاص داد.پس از برنده شدن در اسکار،بحث هایی در مورد اینکه چه کسی بیشتر رقص های فیلم را انجام داده،بوجود آمد. سارا لین،یکی از رقاصان بدل پرتمن در فیلم،ادعا کرد که پرتمن  فقط 5 درصد تصاویر تمام بدن را اجرا کرد و اضافه کرد که تهیه کنندگان فیلم از او خواستند که این مطلب را در بین عموم هنگام فصل اسکار مطرح نکند.آرونوفسکی از پرتمن با صدور بیانیه ای دفاع کرد و بر این امر اصرار نمود که 80 درصد رقص های فیلم توسط خود پرتمن انجام شده است.
فیلم بعدی پرتمن الزام و تعهد ممنوع بود که در 21 ژانویه 2011 اکران گردید.او همچنین در نقش جین فاستر در فیلم اقتباسی کنث برانا به اسم ثر(Thor) بازی کرد.او در 2010،نقش اصلی یعنی الیزابت بنت در اقتباس رمان غرور و پیش داوری و زمبی ها را رد کرد.
انگیزه ها و اهداف سیاسی و اجتماعی
پرتمن،که حامی حقوق حیوانات است،در 2009 پس از خواندن کتاب خوردن حیوانات نوشته جاناتان سفرن فوئر،گیاهخوار شد.او گوشت حیوانات نمی خورد و لباس های چرمی،خزی و پری نمی پوشد و گفته است"تمان لباسای من از تارگت و استلا مک کارتنی هستن".در 2007،او اولین برند کفش و پاپوش گیاهخواران را معرفی نمود.همچینی در همین سال،با جک هانا به رواندا برای فیلم مستند گوریلا روی  لبه سفر کرد.سپس در یک مراسم نامگذاری،پرتمن نام یک بچه گوریل را گوکینا یعنی بازی کردن گذاشت.پرتمن از بچگی زمانی که به گروه سرود و رقص محیط زیستی به نام کودکان پاسدار جهان پیوست، حامی محیط زیست بوده است.او همچنین عضو جنبش یک صدا می باشد.
پرتمن همچنین از فعالیت های ضد فقر حمایت کرده است.در سالهای 2004 و 2005، به اوگاندا،گواتمالا و اکوادور بعنوان سفیر امید اف آی ان سی ای بین الملل،سازمانی برای کمک مالی به زنان صاحب کسب و کار کشورهای درحال توسعه،سفر کرد.در بخش صداهای برنامه صبح شنبه ای بی سی به نام این هفته با جورج استفانوپولوس در 29 آپریل 2007،پرتمن درباره کارش در اف آی ان سی ای و چگونگی کمک این سازمان به کودکان و زنان جهان سوم صحبت کرد.در پاییز 2007، او از چندین کمپ دانشگاهی شامل، هاروارد،یو اس سی،یو سی ال ای،یو سی برکلی،استنفورد،پریستون،دانشگاه نیویورک  و کلمبیا برای ترقیب دانشجویانی که توان کمک مالی داشتند و تشویق آنها برای پیوستن به کمپین بنکینگ ویلج برای کمک به خانواده ها و مجامع جهت خروج آنها از فقر،بازدید کرد.
در سال 2010،کارهای عملگرایانه و شهرت پرتمن در بین جوانان سبب شد تا نامزد وی اچ1 جوایز کاری بکن(Do Something Awards) گردد،جوایزی که به پاس احترام و تقدیر به کسانی که کاری خوب انجام می دهند، اعطا می شود.
پرتمن حامی  حزب دموکرات است و در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2004،او در کمپین تبلیغاتی نامزد دمکرات ها سناتور جان کری فعالیت می کرد.در انتخابات 2008،از سناتور هیلاری کلینتون حمایت کرد.او در مصاحبه 2008 گفت:"من حتی جان مک کین رو هم دوست دارم. با نگرش های جنگیش،که امر مهمیه، مخالفم اما فکر می کنم آدم بسیار اخلاقی ای باشه."
زندگی شخصی
در شماره می 2002 مجله وُگ،پرتمن،بازیگر/موسیقیدان لوکاس هاس و موسیقیدان موبی را دوستان صمیمی خود خواند.پرتمن پس از نقش آفرینی در موزیک ویدئوی"کارمنسیتا"،با خواننده فولکلور آمریکایی این آهنگ، دوندرا بنهارت شروع به رابطه نمود که در سپتامبر 2008 به پایان رسید.او در اواخر 2009 با رقاص باله بنجامین میلپید در خلال فیلم قوی طلایی که میلپید به عنوان کارگردان رقص فعالیت می کرد آشنا شد.در آخرین روز 2009 رابطه آنها آغاز شد و در 27 دسامبر 2010،نماینده پرتمن به رسانه ها گفت که پرتمن و میلپید نامزد گشته اند و دارای فرزندی خواهند شد که در تابستان 2011 بدنیا خواهد آمد.
پرتمن درباره مفهوم زندگی پس از مرگ گفته است"من بهش اعتقاد ندارم.من معتقدم همه چیز اینجاست و این بهترین راه زندگیه."او همچنین گفته است که خود را در اسرائیل یهودی تر احساس می کند و اینکه دوست دارد فرزندش را با آداب و رسوم یهودی پرورش دهد:"اولویت من قطعا اینه که فرزندم به صورت یه یهودی بزرگ بشه، اما نهایت اینه که شما انسانی خوب و کسی که شریک زندگی باشه،داشته باشی."
فیلم شناسی
 
1994
Developing-Leon
1995
Heat
1996
Beautiful Girls-Everyone Says I Love You-Mars Attacks!
1999
Anywhere But Here-Star wars Episode I:The Phantom Menace
2000
Where the Heart Is
2001
Zoolander
2002
Star wars Episode II:Attack of the Clones
2003
Cold Mountain
2004
Closer-Garden State
2005
Free Zone-Star Wars Episode III:Revenge of the Sith
2006
Goya’s Ghost-Paris, je t’aime-V for Vendetta
2007
Hotel Chevalier-Mr. Magorium’s Wonder Emporium-My Blueberry Nights-
The Darjeerling Limited
2008
The Other Boleyn Girl
2009
Brothers-Love and Other Impossible Pursuits-New York,I Love You
2010
Black Swan-Hesher
2011
No Strings Attached-Thor-Your Highness

هیچ نظری موجود نیست: