501Must-See Movies:The Man in the white Suit



دانشمندی عجیب و غریب،پارچه ای اختراع می کند که به هیچ عنوان کثیف نمی شود و کهنه نخواهد شد.متاسفانه،هم مسئولین صنعت نساجی و هم اتحادیه علاقه ای به دیدن مزایای این اختراع نشان نمی دهند و آن را رد می کنند.
فیلم مردی در لباس سفید با به سخره گرفتن مدیریت سرمایه داری قدیمی و منسوخ یک شهر صنعتی در شمال انگلیس و اتحادیه ارتجاعی آن،نوعی کمدی مبالغه آمیز موفق از رابطه میان کارگر و سرمایه را ایجاد می نماید.


تمام کاراکترها بخوبی پرداخت شده و مجاب کننده هستند حتی تا پایان فیلم،و این کار به هیچ وجه متوسل به ایجاد کارکتر شرور تماما منفی یا یک قهرمان شایسته تشویق،نگردیده است و روایت فیلم از هر دو طرف حمایت می کند.فیلم بیشتر علاقمند به نشان دادن انسانیتی است که در آن نزاع میان نابرابری طبقاتی جامعه به کسی سود نمی رساند و خودخواهی به گونه ای مساوی در تمام مراحل زندگی جریان دارد.
اختراع سیدنی استراتون (گینس) باید جهان را بسوی زندگی بهتر تغییر دهد اما هنوز این اختراع مورد علاقه صاحبان کارخانه و کارگران نیست زیرا هر دو گروه مشکلات بلند مدت این پارچه ماندگار را می توانند ببینند.معمولا،بیننده انتظار می رود که از یک شخصیت رادیکال تنها و یک نابغه که اختراع باورنکردنی اش می تواند شانس بسیار خوبی برای مردم معمولی جامعه باشد،حمایت کند...اما به بهای پایانی برای پیرزنی کوچک که از طریق شستشو زندگی می کند؟این موضوع است که موارد مختلف را جالب می کند و روایت دوپهلوی فیلم به ما اجازه می دهد که خود قضاوت کنیم.
همانند خروجی بیشتر کمدی های ایلینگ از اوایل دهه 1950،مردی در لباس سفید با هوشمندی فراوانی نوشته شده،کرگردانی شده و اجرا گردیده است.کارگردان معمول استودیوی ایلینگ،مکندریک (قاتلین پیرزن)،بطور آشکار رابطه خاصی با شخصیت بزرگی چون گینس که حس ظریف او در کار لذتی بی نظیر بود،داشت.


مشخصات فیلم
تولید سال 1951،بریتانیا
کارگردان:Alexander Mackendrick
بازیگران:Alec Guiness,Joan Greenwood,Cecil Parker,Michael Gough,Ernest Thesiger
نویسنده: John Dighton,Roger MacDougall, Alexander Mackendrick
فیلمبردار:Douglas Slocombe
تهیه کننده/کمپانی های تولید:Michael Balcon,Sidney Cole/Ealling Studios,
J.Arthur Rank Films,Universal International Pictures
کاندیدای جوایز آکادمی (1951):
بهترین فیلمنامه: John Dighton,Roger MacDougall, Alexander Mackendrick

هیچ نظری موجود نیست: