501Must-See Movies: Dead of Night



والتر کریگ (جانز)،آرشیتکتی که با گروهی از اشخاص برای نخستین بار دیدار می کند،درمی یابد که تمام این تجربه ها را قبلا در رویای خود دیده است.همانطور که هر فرد داستان خود از روبروی با رویدادهای ماورا طبیعی را نقل می کند،او بیشتر این رویا را بیاد می آورد،و در نهایت بیاد می آورد که چگونه این رویا به یک کابوس بدل می گردد.

با وجود لیستی از داستان های کوتاه وحشتناک،این فیلم خشک کمیک ترسناک برای تماشا جالب و جذاب است که در تیتراژ آن نام افرادی وجود دارد که بعدها سر و شکلی به سینمای بریتانیا می بخشند. کارگردانان هر قسمت عبارتند از رابرت همر (که بعدها قلب های مهربان و تاج های کوچک را می سازد)،بسیل دیردن (که فیلم های قلب اسیر و  گروه نجیب زادگان را کارگردانی کرد) و چارلز کریچتون (کارگردان فیلم اوباش کوهستان لوندر).همچین در گروه نویسندگان فیلم افرادی چون تی. ای. بی. کلارک (پسران و عاشقان) و اگنس مک فیل  حضور داشتند که مک فیل نویسنده بخش اعظمی از فیلم های خوب استودیو ی ایلینگ بود.همچنین لازم است تا به نام فیلمبردار این کار،داگلاس اسلکمبی اشاره کرد که فیلم های ایندیانا جونز را فیلمبرداری نمود.


هر کاراکتر چیزی متفاوت را به فیلم ارائه می دهد که شیوه داستانگویی را متنوع اما کاملا مرتبط و درخدمت کل داستان قرار می دهد.پنج غریبه،هریک داستانی وحشتناک را روایت می کنند،یکی صحنه مرگ خود را می بیند و قادر است از آن جلوگیری کند،دیگری آینه ای می خرد که تصویر دیگری از آنچه که باید باشد از فرد منعکس می کرد و سایر داستان ها.داستان شاه ماهی سرخ از میان این داستان که به قلم اچ. جی. ولز است،بسیار خوب بود.دو گلفباز بر سر رسیدن به زنی زیبا با یکدیگر مسابقه می دهند،برنده تقلب می کند و بازنده تصمیم می گیرد که دست به خودکشی بزند،سپس روح او با دلپذیرترین حالت ممکن خود به سوی دوست قدیمی اش باز می گردد.("فقط چون یه جوونک به یه روح تبدیل می شه،مطمئنا به این معنی نیست که او دیگه یک آدم نجیب و محترم نیست.")
گذار میان داستان ها بسیار ظریف و زیرکانه است و تماشای گروه دوست داشتنی داستاگویان،بسیار لذت  بخش است بطوری که ممکن است فراموش کنید که یک فیلم ترسناک می بینید...تا قبل از پایان فراواقعگرایانه شوم و مهیبش.


مشخصات فیلم
تولید سال 1945،انگلستان
کارگردانان:Alberto Cavalcanti (جشن کریسمس و عروسک خیمه شب بازی)،Charles Crichton (داستان گلف بازی)،Basil Dearden (راننده نعشکش و راوی همراه)،Robert Hammer (آینه)
بازیگران:Mervyn Johns,Roland Culver,Mary Merrall,Barbara Leake
فیلمنامه:John Baines,E. F. Benson,T. E. B. Clarke,Agnus MacPhail,H. G. Wells
فیلمبرداری:Jack Parker,Stanley Pavey,Douglas Slocombe
 تهیه کنندگان/کمپانی تولید:Michael Baicon,Sidney Cole,John Croydon/Eagle-Lion Films Inc.,Ealing Studios,G. C. F.,The Rank Organisation  Film Productions Ltd

هیچ نظری موجود نیست: