Charlize Theron



چارلیز ترون،تنها فرزند گردا یاکوبا آلتا و چارلز یاکوبس ترون در7 آگوست 1975 در شهر بنونی در استان ترانسوال آفریقای جنوبی به دنیا آمد.مادرش از نژادی آلمانی و پدرش از اجدادی فرانسوی و هلندیست و برادر پدر پدربزرگش از چهره های جنگ بوئر است.ترون نامی خانوادگی مربوط به جنوب فرانسه است.

اگرچه او بر زبان انگلیسی تسلط دارد اما زبان اولش آفریقاییست.او در مزرعه خانوادگیشان در بنونی در نزدیکی ژوهانسبورگ بزرگ شد.او به مدرسه ابتدایی پوتفنتین رفت.در 13 سالگی به مدرسه شبانه روزی فرستاده شد و درسش را در مدرسه ملی هنر در ژوهانسبورگ آغاز کرد.
در 16 سالگی پس از موفقیت در رقابت محلی،ترون به عنوان مدل با قرارداد یکساله به میلان رفت.او بهمراه مدیر مدل پائولین به نیویورک رفت.پس از پایان قراردادش تصمیم به ماندن گرفت و به مدرسه باله جفری رفت و در آنجا به عنوان رقاص باله به تعلیم پرداخت.مصدومیت زانو سبب شد تا در سن 19 سالگی این حرفه را کنار گذارد.

بعلت ناتوانی در رقص،ترون با بلیطی یک طرفه که مادرش برای او تهیه کرده بود به لس آنجلس رفت. در ماه اول که آنجا بود،به بانکی برای نقد چکی که مادرش برای پرداخت اجاره  فرستاده بود رفت و هنگامی که کارمند بانک از نقد کردن چک امتناع کرد،ترون ناگهان شروع به فریاد کشیدن بر سر کارمند کرد.در همان زمان،مشاور استعداد یابی که در پشت او در صف بود کارتش را به او داد و سپس او را به یک مشاور انتخاب بازیگر و همچنین مدرسه بازیگری معرفی نمود.البته بعد ها ترون او را که به عنوان مدیر برنامه هایش شده بود به علت ادامه در ارسال متن های فیلم هایی مشابه شوگرلز و اسپیشیز اخراج کرد.پس از 8 ماه او برای اولین فیلمش که برای شبکه خانگی بود و در آن صحبت نمی کرد به اسم بچه های ذرت 3 (1995) انتخاب شد.پس از آن نقش موفق او به عنوان مکمل در فیلم 2 روز در دره بود.نقش های بزرگتر در هالیوود ادامه یافت و در دهه90 با فیلم های موفقی چون وکیل مدافع شیطان(1997)،جو یانگ مقتدر(1998) و قوانین خانه سایدر(1999) به اوج رسید.عکسی از او در شماره ای از مجله ونیتی فر در 1999 با عنوان الهه سفید چاپ شد .

ترون پس از بازی در فیلم های نه چندان قابل توجه،در فیلم هیولا(2003) در نقش یک قاتل سریالی بازی کرد.منتقد سینما راجر ابرت از بازی او به عنوان یکی از بهترین اجراها در تاریخ سینما یاد کرده بود.برای این نقش،ترون در هفتادو ششمین سالانه جوایز آکادمی اسکاردر فوریه 2004،برنده  بهترین بازیگر نقش اول زن شد؛همچنین جوایزی چون اس ای جی و گوی طلایی را تصاحب کرد.او اولین آفریقایی بود که برنده جایزه اسکار گشت.این جایزه اسکار او را در مجله هالیوود ریپورتر به لیست پردرآمدترین بازیگران زن هالیوود کشاند به طوری که در آمد او در دو فیلم پشت هم نورت کانتری و ایان فلوکس برابر ده میلیون دلار بود که او را در رتبه هفتم پشت سر هال بری،کامرون دیاز،درو بریمور،رنه زیگلر،ریس ویتراسپون و نیکول کیدمن قرار داد.

ترون در30 سپتامبر 2005 ستاره اش را در هالییود واک آو فیم دریافت کرد.در همان سال او در فیلم هیجانی ایان فلوکس که از نظر اقتصادی ناموفق بود بازی کرد.ترون در مراسم سالانه اسکار  و گوی طلایی نامزد دریافت جایزه بخاطر فیلم نورت کانتری گشت.او در همان سال در نقش ریتا معشوقه مایکل بلوت در مجموعه سوم سریال موفق توسعه بازداشت شده بازی کرد.همچنین نامزد جوایز گوی طلایی و امی به خاطر نقش اکلند در 2004 در فیلمی از شرکت اچ بی اُ به نام زندگی و مرگ پیتر سلر شد.
در 2008 ،ترون  همراه با ویل اسمیت در فیلم هنکاک بازی کردند،فیلم که درآمد ناخالص آن در آمریکا 227.9 میلیون دلار و در خارج از آمریکا 396.4میلیون دلار شد.در اواخر سال 2008 از طرف دبیر کل سازمان ملل بان کی مون از او در خواست شد تا به عنوان سفیر صلح سازمان ملل شود.
در10 نوامبر 2008،تی وی گاید خبری مبنی بر بازی ترون همراه نیکول کیدمن در اقتباسی به اسم دختر دانمارکی منتشر کرد.ترون نقش گردا وگنر همسر الینار وگنر/لیلی البه(کیدمن)،اولین فرد شناخته شده که عمل تغییر جنسیت را انجام داد، بازی خواهد کرد.ترون برای بازی در سری فیلم های مکس دیوانه انتخاب شد،فیلمی که در اواخر 2010  در بروکن هیل در نیو سوت ولز استرالیا کلید خواهد خورد.
در 4 دسامبر 2009 ،ترون در مراسم قرعه کشی جام جهانی 2010 در کیپ تون آفریقای جنوبی که با حضور چهره های مشهور جهان با اصالت  آفریقای جنوبی همراه بود،شرکت کرد.در تمرینات او نام ایرلند را بجای فرانسه بیرون آورد،شوخی ای که بخاطر هند تیری آنری در بازی پلی آف فرانسه و ایرلند، بخرج فیفا انجام شد.البته به فیفا از ترس اینکه او در مراسم اینکار را در دید میلیون ها بیننده از سراسر جهان انجام دهد، هشدار داده شد.
 
زندگی شخصی
ترون هنوز در خانه اش در لس آنجلس اقامت دارد و در می 2007  شهروند آمریکا شد.در 2009 با ویلیام موریس اندیور قرارداد بست و سی ای اُ آری امانوئل نماینده او گشت.

  مشکلات جسمی و بیماری ها
ترون در فیلمبرداری ایان فلوکس در برلین،از ناحیه دیسک گردن به علت پشتک وارون زدن در زمان فیلمبرداری آسیب دید که سبب شد تا یک ماه از گردنبند طبی استفاده کند.
در ژولای 2009،ویروسی در معده او شناسایی شد که علت آن سفر به خارج از آمریکا اعلام شد و سبب شد تا در بیمارستان سدارز سینای بستری شود و سپس دوره نقاهت را در خانه اش گذراند.

قراردادهای تبلیغی
در طی قراردادی با جان گالیانو در 2004 ،او جایگزین مدل استونیایی تیو کوییک در تبلیغ جادور شد.از اکتبر 2005 تا دسامبر 2006،ترون 3میلیون دلار بخاطر استفاده از عکسش در تبلیغ ساعت مچی ریموند ویل کسب کرد.در فوریه 2006،ازاو و شرکت واسطه به خاطر تخطی از قرارداد با ویل شکایت شد.البته این پرونده در 4 نوامبر 2008 حل شد.
امور حمایتی
 


چارلیز ترون از حامیان سازمان های حقوق زنان و حقوق سقط ،حقوق حیوانات و عضو فعال پی ای تی ای و حامی دموکراسی الان! و لینک تی وی است.همچنین او از ازدواج هم جنس ها حمایت کرده و در راهمپیمایی در فرنسو کالیفورنیا در 30 می 2009 شرکت کرد.
در ژولای 2009 اعلام شد،پروژه توسعه آفریقا چارلیز ترون(سی تی ای اُ پی) ائتلافی با باشگاه فوتبال ال ای اف برای ساخت زمین فوتبال در نقاط روستایی آفریقای جنوبی تشکیل داده است.ال ای اف سی چلسی،یکی از موفقترین و برجسته ترین باشگاه فوتبال جوانان آمریکا،به مدت سه سال برای ایجاد برنامه فوتبال برای مدارس منطقه اوکانیاکوده،تعهد نموده است.این کمکها شامل لباس،کفش،توپ و سایر امکانات در کنار تعلیم مدیران و مربیان محلی است.تمرینات لیگ فوتبال نیز شامل آموزش های سلامتی است که توسط سی تی ای اُ پی اداره و تامین مالی می گردد.با آمدن جام جهانی به خاک آفریقا برای نخستین بار،سی ای تی اُ پی قصد دارد تا بر تامین نیاز های مهم از جمله سلامت،آموزش و منابع بازسازی به نقاط دوردست که نرخ ایدز بسیار بالاست متمرکز گردد.
فیلم شناسی



1995: Children of the Corn III:Urban Harvest
1996: Two Day in the Valley-That Thing You Do!
1997: Hollywood Confidential(TV Film)-Trial and Error-The Devil’s Advocate
1998: Celebrity-Mighty Joe Young
1999: The Astronaut’s Wife-The Cider House Rules
2000: Reindeer Games-The Yards-The Legend of Bagger Vance-Men of Honor
2001: Sweet November-The Curse of the Jade Scorpion-15 Minutes
2002: Trapped-Walking Up in Reno
2003: The Italian Job
2004: Monster-The Life and Death of Peter Sellers-Head in the Clouds
2005: North Country-AEon Flux
2007: In the Valley of Elah
2008: Sleepwalking-Hancock_Battle in Seattle
2009: The Burning Plain-The Road-Astro Boy ’Narrator’


۱ نظر:

فرهاد گفت...

از ازدواج همجنس ها حمایت کرد . آفرین بر تو ترون بابا