Colin Firth



کالین اندرو فرث در 10 سپتامبر 1960 در گریشات در همپشایر انگلستان بدنیا آمد.مادرش،شرلی ژان، سخنران مذهبی در کالج وینچستر کینگ آلفرد (امروزه دانشگاه وینچستر نام دارد) و پدرش،دیوید نرمن لوییز فرث،سخنران تاریخ(همچنین در کینگ آلفرد) و افسر آموزش برای دولت نیجریه بود.فرث یک خواهر با نام کیت و یک برادر کوچکتر با نام جاناتان دارد که جاناتان نیز بازیگر است.والدین فرث در هند بزرگ شدند زیرا پدربزرگ و مادربزرگ مادری او که کشیش پروتستانی و پدربزرگ و مادربزرگ پدری که کشیش وابسته به کلیسای انگلیسی بودند برای کارهای تبلیغاتی مذهبی در سفرهای خارج از انگلیس بودند.فرث بخشی از کودکی خود را در نیجریه که پدرش مشغول تدریس بود،گذراند.

او وقتی 11ساله بود در سنت لوییز میسوری زندگی می کرد و بعدها به دبیرستان مونتگومری آلِمین (مدرسه پادشاهان) در همپشایر و سپس به کالج بارتون پوریل در ایستلی همپشایر رفت.هنگام تحصیل در مدرسه پادشاهان او به نواختن گیتار علاقه داشت اما مدرسه نواختن گیتار و ساکسیفون را بدلیل غیررسمی و غیرجدی بودن این آلات ممنوع کرد و به او گفته شد که در عوض ساز بادی باریتون بزند. فراگیری بازیگر او در دراما سنتر لاندن آغاز گردید.


در1983،فرث در فیلم موفق کشوری دیگر بازی کرد.در 1984 او در اولین فیلم ساخته خود بازی نمود.در 1986،او با سر لارنس اُلیور در فیلم فرمانروایی های گمشده که اقتباسی از رمان جی بی پریستلی بود،بازی کرد و در 1987 همراه کنث برانا در فیلم یک ماه در ییلاق بازی نمود.در 1989،او در اولین فیلم خود با نقش اصلی به اسم ولمونت حضور یافت و در همان سال در فیلم آپارتمان صفر نیز یکی نقش های اصلی را بر عهده داشت.

در فیلم اقتباسی بی بی سی از رمان جین آستن به نام غرور و پیشداوری در 1995 بود که فرث مورد توجه گسترده تری قرار گرفت.سریال موفقیت های بین الملی گسترده ای کسب کرد و فرث بسیار مورد علاقه قرار می گیرد زیرا در نقشش یعنی آقای فیتزویلیام دارسی با لباس خیس پس از شنا ظاهرمی شود. این بازی موفق او منجر شد تا برای روزنامه نگار خیالی بریگت جونز(ساخته شده توسط هلن فیلدینگ) مورد محبت و لطف واقع گردد و به دو رمان درباره شخصیت جونز منجر گردد.در رمان دوم یعنی بریجت جونز:لبه دلیل شخصیت اصلی داستان حتی فرث را در رم ملاقات می کند.برای شوخی ،وقتی که رمان برای ساختن فیلم مورد اقتباس قرار گرفت،فرث برای شخصیت مورد توجه و علاقه جونز ،مارک دارسی،انتخاب شد.درفیلم سنت ترینانز نیز برای ایجاد حس طنز،سگی به اسم آقای دارسی وجود دارد که کاراکتر فرث بطور اتفاقی او را می کشد.

فرث به عنوان بازیگر نقش مکمل در فیلم بیمار انگلیسی(1996) بازی کرد و پس از آن در فیلم هایی چون فیور پیچ(1997)،شکسپیر عاشق(1998)،ارزش های نسبی(2000)،خاطرات بریجت جونز (2001)،اهمیت جدی بودن(2002)،عشق واقعی(2003)،چیزی که یک دختر می خواهد(2003)، امید پدیدار می شود(2003)،دختری با یک گوشواره مرواریدی(2003)،بریجت جونز:لبه دلیل(2004)، ننی مک فی(2005)،جایی که حقیقت قرار دارد(2005)،آنگاه او مرا یافت(2007) بهمراه هلن هانت،آخرین لژیون(2007) با آیشواریا رای ،وآخرین بار کی پدرت را دیدی؟(2008)،مامامیا (2008)، و پرهیزکاری آسان که در جشنواره فیلم رم به نمایش درآمد،بازی کرد.او در2009 در فیلم یک آواز کریسمس (کریسمس کارول) که اقتباسی از رمان چارلز دیکنز با همین نام بود در نقش خواهرزاده خوشبین اسکوج در کنار جیم کری که نقش اسکوج را داشت به نقش آفرینی پرداخت.
کالین فرث همچنین در بسیاری از تولیدات تلوزیونی حضور یافت،فیلم هایی از قبیل داناوان کوئیک (نسخه دیگری از دون کیشوت)(1999) و توطئه(2001) که برای این فیلم نامزد جایزه امی گردید.

در 2009 در شصت وششمین جشنواره فیلم ونیز،فرث بخاطر بازی در فیلم یک مرد مجرد ساخته تام فورد در نقش یک پروفسور که با تنهایی خود پس از مرگ شریکش دیرینه اش کلنجار می رود،برنده ولپی کاپ بهترین بازیگر مرد شد.این فیلم اولین ساخته تام فورد طراح مد بود.این نقش برای فرث نقدهای خوب و نامزد شدن در جوایز بفتا،اسکار،گوی طلایی،اسکرین اکترز گیلد،بفتا وبی اف سی ای را بهمراه داشت و البته او در فوریه 2010 بخاطر همین نقش برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز بفتا گردید.

فرث در 2010 در فیلم سخنرانی پادشاه در نقش شاهزاده آلبرت،شاه جرج ششم بازی نمود.فیلم درباره غلبه بر اختلال تکلم پادشاه در راه سلطنت در آستانه جنگ جهانی دوم می باشد.در جشنواره فیلم تورنتو،فیلم با تشویق حضار  روبرو شد.تی آی اف اف این فیلم را در پنجاهمین سالروز تولد فرث پخش کرد و از آن به عنوان بهترین کادوی تولد پنجاهم یاد کرد.در 16 ژانویه 2011،او بخاطر بازی در این فیلم برنده جایزه گوی طلایی شد.همچنین در 30 ژانویه 2011 جایزه اسکرین اکترز گیلد به او اعطا گردید و در فوریه او برنده جایزه بفتا گردید و بالاخره در 27 فوریه 2011،فرث برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر مرد در نقش اصلی شد.

فرث در 2012 در فیلم اقتباسی از رمان جان لکار به اسم بندزن،خیاط،سرباز،جاسوس بکارگردانی توماس آلفردسون در کنار رف فینز،گری الدمن و تام هاردی حضور خواهد یافت.او همچنین برای پیوستن به بازیگران فیلم استوکر بکارگردانی پارک چان ووک در حال مذاکره است فیلمی که ونتورث میلر نویسنده فیلم گفته است که فیلم برخلاف نامش داستان یک خون آشام نیست.

فرث در یکی از قسمت های کمدی افعی سیاه(بلک ادر:رو به جلو و عقب) بازی کرده است.در این فیلم ادموند بلک ادر به طرف شخصیت فرث(شکسپیر) می دود درحالی که او مشغول کار روی مکبث می باشد و از او می خواهد که نوشته را برای او امضا کند و سپس به او مشت می زند و می گوید"این از طرف همه دخترا و پسرای مدرسه ای 400 سال بعد."
او مجری مهمان برنامه زنده شب شنبه در 2004 در کنار نوا جونز بود.

فرث بین سال های 1983 تا 2000 در کارهای تئاتر حضور داشت و برای در سه روز بارانی در نقش اصلی ند/واکر و همچنین مراقب،تمایل زیر نارون های قرمز و چتسکی به روی سن رفته است.
او در 2007 مدیر تولید مستندی ساخته همسرش لیویا جیوگیولی با نام تمام زندگی من در زندان بوده است.این فیلم دادرسی ها و شواهد استفاده شده علیه فعال سیاسی و عضو سابق بلک پنترز،مومیا ابو جمال که مضنون به قتل افسر پلیس فیلادلفیا،دنیل فاکنر در 1981 است را مورد پرسش قرار می دهد.
فرث همچنین عضو هیئت جوری برای استودیو دیجیتال فیلماکا می باشد.فیلماکا بستری برای فیلمسازان کشف نشده است تا کارهای خود را به نمایش بگذارند.
در ژانویه 2011،او دوهزار و چهارصد و بیست و نهمین ستاره سینما بود که در هالیوود واک آو فیم گام نهاد.
نویسندگی

اولین کار چاپ شده فرث،دپارتمان هیچ،است.این مجموعه داستان های کوتاه توسط نیک هورنبی ویرایش گردید و عواید آن برای کمک به کودکان دارای اختلالات روانی صرف گردید.او همچنین کتاب ما یکی هستیم:جشن قبایل را نوشت که در 2009 به بازار آمد.کتاب در فرهنگ مردم سراسر جهان سیر می کند و تنوع و همچنین تهدیدهای ضد این فرهنگ ها را بیان می کند.این کتاب با کمک نویسندگانی غربی از قبیل لورنز ون در پست،نوام چومسکی،کلود لوی استراس و مردم بومی چون داوی کوپناوا یانومامی و روی سسانا نوشته شده است.حق امتیاز حاصل از فرش این کتاب به سازمان حقوق بومیان،بازماندگان بین الملل می رسد.
زندگی شخصی

فرث در چیسویک در لندن اقامت دارد.در 1989،او با مگ تیلی همبازیش در ولمونت شروع به رابطه کرد.در 1990،از او صاحب فرزند(ویلیام"ویل" جوزف فرث)گردید و آنها در خانه ای نزدیک لوور مینلند در بی.سی کانادا  زندگی می کردند.فرث همچنان با ویل و سایر فرزندان تیلی در ارتباط است. در 1994،پس از آن که او و تیلی از هم جدا شدند،با همبازیش در فیلم غرور و پیشداوری یعنی جنیفر اله وارد رابطه شد که نهایتا به جدایی منجر شد.فرث با کارگردان/تهیه کننده ایتالیایی لیویا جیوگیولی ازدواج کرد و آنها هم در انگلیس و هم در ایتالیا زندگی می کنند.آنها دو پسر به نام های لوکا(متولد مارچ 2001) و متیو(متولد آگوست 2003) دارند.
کالین در کمپین مخالف با دیپورت افراد خواستار پناهندگی است زیرا معتقد است که آنها در بازگشت به جمهوری دموکراتیک کونگو ممکن است به قتل برسند.و می گوید"برای من این فقط اساس مدنیت برای کمک به مردمه.این برای من دردناکه که می بینم چگونه ما بدبخت ترین مردم  جامعه خودمان را از خود می رونیم و این راحت صورت میگیره و منوعصبانی می کنه  و همه اش از دولتی است که ما امید بیش از این از اونا داریم."در نتیجه این کمپین،یک پرستار کونگویی در آخرین لحظات مشمول تعلیق دیپورت شد.
فرث حامی بازماندگان بین الملل که سازمانی  غیر دولتی برای حمایت از حقوق اقوام است،می باشد.او در سخنانی در سال 2001 گفت"علاقه من به سالهای قبل برمی گرده...و من از اون زمان تا امروز حامی این سازمان بوده ام."در 2003 در طول تبلیغ فیلم عشق واقعی،او در دفاع از قبیله بوتسوانا صحبت می کند و اقدام دولت بوتسوانا برای تخلیه اقوام گانا و گویی را محکوم می کند.

فرث همچنین در کمپین جهانی اکزفام برای منصفانه کردن تجارت حضور یافته است که البته در این کمپین افراد مشهور دیگری نیز برای جلب توجه به مسائل مربوط به این کمپین شرکت کرده اند.این کمپین روی مسائل مختلف تجاری که نسبت به بخصوص تولید کنندگان جهان سومی غیر منصفانه است، تمرکز دارد مسائلی چون فروش در بازار خارجی با قیمتی کمتر(دامپینگ)،نرخ های بالای واردات، حقوق کارگران.فرث هنوز هم به این کمپین متعهد است و تلاش هایی از قبیل حمایت از تجارت منصفانه قهوه انجام می دهد.او در این راستا با همکاری برخی از دوستانش فروشگاهی از محصولات حاصل از تجارت منصفانه افتتاح نمود.
در اکتبر 2009 در جشنواره فیلم لندن،او یک فیلم به نمایش گذاشت ویک وبسایت سیاسی  با آدرس Brightywide.com با همکاری همسرش لیویا و تیمی به سرپرستی پائلو دی لئو،مدیر سابق بانک دویچه و مسئول برنامه اهدا کننده اصلی جهانی برای عفو،راه اندازی کرد.
در مصاحبه ای با مجله فرانسوی مادام فیگارو در 2006،از فرث سوال شد که زنان زندگی شما چه کسانی هستند و او پاسخ داد "مادرم،همسرم،جین آستن".او در 19 اکتبر 2007مفتخر به دریافت مدرک افتخاری از دانشگاه وینچستر شد.
در اوایل سال 2010،فرث اعلام کرد که از حزب لیبرال دموکرات حمایت می کند؛او قبلا حامی حزب کارگر بود،او دلیل تغییر دیدگاه سیاسی خود را حمایت از حقوق پناهندگان اعلام کرد.در دسامبر 2010،فرث حمایت خود را از حزب لیبرال دموکرات قطع نمود و دلیل اصلی آن را چرخش 180 درجه ای در مورد شهریه های دانشگاهی اعلام کرد.
خوانندگی

فرث در برخی فیلم ها به خوانندگی پرداخته است،آخرین آن مامامیا بود و بعضی فیلم های دیگر اهمیت جدی بودن وسنت ترینیان بوده است.
فیلم شناسی

1984
Another Country-Camille
1985
1919-Dutch Girls
1986
Lost Empires
1987
A Month in the country-Pat Hobby:Teamed With Genius-The Secret Garden
1988
Tumbledown
1989
Apartment Zero-Valmont
1990
Femme Fatale-Wings of Fame
1991
Out of the Blue
1993
Hostages-The Hour of the Pig
1994
Master of the Moor-Playmaker-The Deep Blue Sea
1995
Circle of Friends-Pride and Prejudice-The Widowing of Mrs. Holroyd
1996
The English Patient
1997
A Thousand Acres-Fever Pitch-Nostromo
1998
Shakespeare in Love
1999
Blackadder:Back & Forth-Donovan Quick-My Life So Far-
The Secret Laughter of Women-The Turn of the Screw
2000
Relative Values
2001
Bridget Jones’s Diary-Conspiracy-We Know Where You Live-Londinium
2002
The Importance of Being Earnest
2003
Girl with a Pearl Earring-Hope Springs-Love Actually-What a Girl Wants
2004
Bridget Jones:The Edge of Reason-Trauma
2005
Nanny McPhee-Where the Truth Lies
2006
Born Equal
2007
The Last Legion-And When Did you Last See Your Father?-Then She Found Me
St.Trinian’s-In Prison MY Whole Life
2008
The Accidental Husband-Mamma Mia!-Easy Virtue-Genova
2009
A Christmas Carol-Dorian Gray-a Single Man
St. Trinian’s II:The Legend of Fritton’s Gold
2010
The King’s Speech-Main Street-Steve
2011
Tinker,Tailor,Soldier,Spy

هیچ نظری موجود نیست: