10 بازیگر برتری که کارگردان شدند


عده ای از بازیگرها به سادگی با یک عنوان شغلی راضی نمی شوند.این مهم نیست که آنها را چگونه توصیف کنیم(چند کاره،دیوانه های پرکار و...)،آنها معمولا احساس نیاز به تغییر و وسعت بخشیدن به کار و فراخ کردن بال ها دارند و با کارگردانی شروع  به فرمانروایی  در میان بازیگران می کنند.و شما نمی دانستید که چقدر آنها در این زمینه می توانند موفق باشند.به افتخارفیلم اخیر کلینت ایستوود،آخرت،به معرفی ده فرد با استعداد که هنر خود را چه در جلو و چه پشت دوربین به نمایش گذاشته اند می پردازیم.

1.چارلی چاپلین

 
چاپلین اولین بار به عنوان یکی از اعضای کمپانی مک سنتس کی استون در صفحه نمایش ظاهر شد.در مدت زمان کوتاهی،چاپلین کارگردانی و نویسندگی فیلم های بعد را بدست گرفت که توانست شهرتی در دقت و کمال گرایی در نحوه کار کسب کند به طوری که در زمان فیلمبرداری ممکن بود بعضی از صحنه ها را صدها بار فیلمبرداری کند.روش کار او کارگر افتاد، همانطور که ما شاهد فیلم های به یادماندنی و بسیار معروفی چون دیکتاتور بزرگ،عصر جدید و روشنایی های شهر از او هستیم.


2.کلینت ایستوود 
 

دوره کاری طولانی و مفید ایستوود به جهات مختلف گسترش می یابد که توصیف ژانر کاری خاص برای او مشکل است(زندگینامه ای،رومانتیک،کمدی،هیجانی و وسترن و...). اگرچه او 80 ساله است با بیش از 30 کار سینمایی،اما ایستوود هیچ نشانه ای از توقف در کار از خود نشان نمی دهد.او در حوزه بازیگری در فیلم های نابخشودنی و عزیز میلیون دلاری نامزد جوایز اسکار و در حوزه کارگردانی برای هر دو فیلم برنده این جایزه شده است.


3.ران هاوارد


  پس از سالها کار در اوایل فعالیت در جلوی دوربین،جای تعجبی نیست که هاوارد به پشت دوربین بازگردد.او نیرویی است که با کارهای بدیعی چون کد داوینچی و کمدی های رومانتیکی مانند لکه همانند فیلم هایی موفق و پر استقبال یک ذهن زیبا و فراست/نیکسون ،مورد نظر و توجه است.

4.سیدنی پولاک
 

 پولاک کار خود را به عنوان بازیگر آغاز کرد و تا زمان مرگش در فیلم های خود و کارگردان های دیگر،از کمدی کلاسیک خود،توتسی که در نقش مشاور داستین هافمن بازی می کرد گرفته تا چشمان بسته  استنلی کوبریک ،ظاهرمی شد.همکاری های مکرر او با ردفرد سبب تولید بهترین فیلم هایشان شد و تعداد زیادی از فیلم های او مورد توجه آکادمی اسکار قرار گرفت.او حتی در فیلم خواننده(ریدر) که پس از مرگش پخش گردید،به عنوان تهیه کننده همکاری کرد.

5.راب راینر
 

تا اواخر دهه 50 به طور ثابت به عنوان بازیگر بود که معروفترین آنها نقش دوست داشتنی مایکل استیویک کله گوشتی در سریال همه در خانواده بود.او با فیلم این تست نخاعیست در 25 سال پیش به پیشه کارگردانی قدم نهاد.از آن زمان تا به امروز،راینر که با فیلم هایش باعث خنده با فیلم وقتی هری سلی رو دید،هیجان وتعلیق با پستی ونکبت و داستان های تاریخی با ارواح میسیسیپی شده است،منبع قابل اعتمادی برای کیفیت سینما می باشد.

6.بن افلک


 
آخرین کار افلک به نام شهر با شور و شعف زیادی از طرف منتقدان دریافت گردیده به طوری رقم شگفت انگیز 95 درصد تایید را درسایت سینمایی گوجه فرنگی فاسد را کسب کرد و نشان داد که راه موفقیت اولین کار او به اسم رفته عزیز رفته که جوایز زیادی را تصاحب کرده،را ادامه می دهد.این بازیگر شناخته شده(که برای اولین بار در 12 سالگی در تبلیغات بازرگانی جلوی رفت) و فیلم نامه نویس ممکن است روزی شخصیتی برای بوستون باشد همانطور که وودی آلن برای منهتن است.  

7.شان پن
 

تعداد کمی از دست اندرکاران سینما که برای اولین بار بازی شان پن در نقش جف پیکولی در زمانهای سریع در ارتفاع رجیمونت را دیده بودند می توانستد ترقی او را در بازیگری و چه بسا در کارگردانی را پیش گویی کنند.با چهار کار مورد استقبال(جدیدترن آن  در وحش که شایسته بهترین کارگردانی از دی جی ای شد)،پن رزومه فوق العاده کاری خود را با مجموعه ای از فعالیتها در پشت دوربین به نمایش گذاشته است و او فعالیت خود را کنار نگذاشته به گونه ای که به تنهایی با سه فیلم در سال آینده ظاهر خواهد شد.

8.سوفیا کاپولا


سوفیا،فرزندی از خاندان کاپولا، شامل پدرش وهمچنین نیکولاس کیج وجیسون شوارتزمن، بازیگری را در کودکی آغاز کرد.قابل توجه ترین کار او پدر خوانده 3 بود که باعث نا امیدی او شد و بسیار بد از آب در آمد. اما او دوباره خود را بازیافت.کار دوم کارگردانی او به نام گمگشته در برگردان(ترجمه)،که خود او نوشته بود ،اولین نامزدی اسکار را برای او بهمراه داشت.او اولین زن آمریکایی بود که  به این افتخار نائل گشت.

9.جرج کلونی


 

کلونی خوش قیافه و بت گون که فقط با بازیگری راضی نبود،سکان کارگردانی فیلم اعترافات یک ذهن خطرناک که اقتباسی کامل از اتوبیوگرافی چاک بریس می باشد،را بدست گرفت. دومین کار او بعنوان کارگردان،فیلم متفکرانه شب بخیرو موفق باشید بود که نامزد شش جایزه آکادمی اسکار گردید.کار بعدی کلونی شمال فاراگوت است که در 2011 آماده نمایش می گردد.امید هایی وجود دارد که این کار بهتر از کله چرمی ها باشد.

 
10.رابرت ردفورد
 


موسس فستیوال فیلم ساندنس و ستاره فیلم های مورد توجهی چون راهی که ما هستیم وهمه مردان رئیس جمهور،برای شروع، کارش را با کارگردانی فیلم مردم عادی در دهه 80 آغاز کرد که برنده اسکار شد.از آن زمان تا امروز،او فیلم های شایسته زیادی تهیه کرده است  اما با نتایج  مختلفی و متنوعی  روبرو شده است . مسابقه تلوزیونی و رودی از آن می گذرد با احترام روبرو شد اما فیلم افسانه بگر ونس این گونه نشد.






۳ نظر:

Mostafa Motazedian گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
Mostafa Motazedian گفت...

دادا دو تا جا انداختی رابرت دنیرو و بروس لی
بروس لی که به علت بوجود آوردن سبکی نوین در سینمای امریکا شهرت پیدا کرد و رابرت دنیرو هم با بازیهاش البته اینم بگم که من از دنیرو یه فیلم که کارگردانی کرده باشه دیدم نمی دونم بازم ادامه داده یا نه

Unknown گفت...

زیادن این دست بازیگرا که کارگردانی هم کردن
دنزل واشنگتنم الان تو ذهنم هست

من بین اینا کلینت ایستوود رو بیشتر میپسندم. البته در مقام کارگردانی